Veelgestelde vragen

Indien u het antwoord op uw vraag niet vindt bij de onderstaande veelgestelde vragen, voorzien wij ook een contactformulier.

  • Neen.

    De school stelt een leervraag aan een leersteuncentrum in functie van de noden van de leerling met recht op leersteun.

    Heeft uw kind recht op leersteun en loopt er op dit moment (nog) geen leersteuntraject gaat u hier best over in gesprek met de directie of zorgcoördinator van de school.

  • Uw kind heeft recht op leersteun wanneer hij of zij een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum), een IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum) of een OV4-verslag (opleidingsvorm 4) heeft.

    Zo'n verslag kan de uitkomst zijn van het handelingsgericht diagnostisch traject dat het CLB heeft gelopen.

    Met dit GC-, IAC- of OV4-verslag kunnen scholen leersteun aanvragen.

  • GC- verslag - Uw kind volgt het gemeenschappelijk curriculum

    Uw kind moet dan voldoen aan de toelatings- en overgangsvoorwaarden van het gewoon onderwijs. Het beschikt over een GC-verslag met omschrijving van de specifieke behoeften en de nodige begeleiding. Leerlingen met een GC-verslag volgen altijd les in het gewoon onderwijs.

    IAC-verslag - Uw kind volgt een individueel aangepast curriculum

    In dat geval zijn de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind en de afspraken over de nodige begeleiding opgenomen in een IAC-verslag. Met dat verslag kan uw kind in het gewoon onderwijs een individueel aangepast curriculum volgen of kan het naar een school voor buitengewoon onderwijs.

    OV4-verslag - Uw kind volgt het gemeenschappelijk curriculum met doorgedreven aanpassingen en bijkomende doelen

    In het secundair onderwijs is er ook de mogelijkheid van een OV4-verslag, waarmee een leerling het gemeenschappelijk curriculum kan volgen in het gewoon onderwijs met intensieve ondersteuning of les kan volgen in het buitengewoon secundair onderwijs opleidingsvorm 4.

  • Je kan je bezorgdheid uiten bij de school van je kind en/of bij het CLB waarmee de school samenwerkt.

    Samen met jou onderzoekt de school en het CLB of een handelingsgericht diagnostisch traject wenselijk is.

    Dat traject kan leiden tot een GC-verslag of een IAC-verslag (of OV4-verslag).

  • Vanuit een beginsituatie (noden beschreven in het GC- IAC- of OV4-verslag, meedraaien in de klaswerking, gesprek met (zorg)leerkracht,...) worden de noden in kaart gebracht.

    De school kan aangeven of een vorm van leersteun noodzakelijk is om tegemoet te komen aan de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind. Wanneer zij (tijdelijk) geen leervraag hebben kan het leersteuntraject (tijdelijk) on hold staan.

    Wanneer de school een vorm van leersteun aanvraagt wordt de intensiteit van deze leersteun bepaald samen met het leersteuncentrum. Dit gebeurt naargelang de noden, de leervraag van de betrokken leerkracht(en) en de beschikbare leersteunmiddelen voor de school.

    Er zijn verschillende vormen van leersteun mogelijk die flexibel ingezet kunnen worden naargelang de noden.

  • Het aantal uren leersteun per traject wordt afgestemd op de noden van dat moment.

    Deze uren worden flexibel ingezet op de klasvloer, in individuele momenten wanneer nodig en in leerkrachtversterkende acties.

  • Leersteun (de GC-, IAC- en OV4-verslagen) volgt de typologie buitengewoon onderwijs

    Type basisaanbod: voor leerlingen met leermoeilijkheden

    Type 2: voor leerlingen met een verstandelijke beperking

    Type 3: voor leerlingen met emotionele en/of gedragsmoeilijkheden

    Type 4: voor leerlingen met een motorische beperking

    Type 6: voor leerlingen met een visuele beperking

    Type 7: voor leerlingen met een auditieve beperking of een spraak- of taalstoornis

    Type 9: voor leerlingen met een autismespectrumstoornis

  • Om bij elke leerling maximale vooruitgang te realiseren en elke leerling het gemeenschappelijk curriculum te laten volgen, hebben leerlingen recht op aanpassingen die het hen mogelijk maken om dat doel te bereiken. Leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte hebben dus nood aan redelijke aanpassingen.

    Deze aanpassingen zijn bedoeld om de barrières in het leer- en opvoedingsproces zoveel mogelijk te neutraliseren.

  • Neen.

    De school van uw kind kiest voor een samenwerking met 1 leersteuncentrum voor alle leersteuntrajecten.

  • Neen.

    Een leerondersteuner op basis van expertise, met oog voor continuïteit en rekening houdend met praktische overwegingen toegewezen aan een leersteuntraject.